Mikäli viimeisten vuosien aikana tapahtunutta kehitystä pitäisi kuvata yhdellä sanalla, olisi digitalisaatio luultavasti kaikkein sopivin sana. Se on muuttanut lähestulkoon koko elämämme, aina työnteosta viihteeseen. Tässä artikkelissa keskitytään kysymykseen, että jatkuuko viihdesektorin digitalisoituminen ensi vuonna.
Digitalisaatio muuttaa tavan kuluttaa viihdettä
Digitalisaatio on muokannut viihdekenttää ennennäkemättömällä tavalla viime vuosien aikana. Internetin, tietokoneiden ja mobiililaitteiden kehitys ruokkivat toisiaan ja ihmisten arkeen ilmaantui aivan uudenlaisia tapoja kuluttaa viihdettä. Musiikkia, jota oli ennen kuunneltu Cd-levyiltä, kuunneltiin pian Spotifyn ja Deezerin kaltaisista suoratoistopalveluista. Netflix teki saman elokuville ja TV-sarjoille.
Teknologian kehitys vaikutti suuresti myös pelaamiseen, joka on yksi digitaalisen viihteen keskeisistä muodoista. Suomessa oli eletty 1980-luvun lopussa ja 1990-luvun alussa suoranaista konsolipelaamisen buumia ja myös tietokonepelaaminen oli lisääntynyt 1990-luvulla. Uuden teknologian myötä puhelimista kehittyi lopulta niin edistyneitä ja tehokkaita, että ne olivat käytännössä myös pelikoneita. Niiden avulla pystyi pelaamaan entistä vaativampia mobiiliepelejä, tai vaikka vierailemaan NetBet Nettikasino -sivuston kaltaisilla sivuilla. Teknologian kehitys teki siis myös nettikasinokokemuksen saamisesta entistä sujuvampaa ja helpompaa. Kaikki tämä toi uusia ihmisiä pelaamisen pariin, jotka eivät aiemmin olleet välttämättä pelanneet tietokoneella tai konsoleilla.
Digitalisaation ilmenemismuotoja – artistit siirtyvät nettiin
Miten digitalisaatio on sitten vaikuttanut aiemmin aloihin, jotka eivät välttämättä ole olleet niin digitaalisia? Esimerkiksi musiikkiala on nojannut vahvasti live-esiintymisiin, vaikka musiikkia on ollut saatavilla myös digitaalisessa muodossa. Nykyään yhä useammat bändit ja artistit ovat kokeilleet siipiään striimattavien eli suoratoistettavien keikkojen saralla. Tämä tarkoittaa sitä, että musiikkiesitys soitetaan yhdessä paikassa, mutta se striimataan internetyhteyden avulla faneille, jotka katsovat sitä eri paikoissa. Näin keikkakokemuksesta tulee digitaalinen, eikä nyt puhuta tallennetusta konsertista, joita ostetaan DVD:llä. Näin ollen myös digitaalisen viihteen muodot ovat moninaistuneet ja on helppo ennustaa, että esimerkiksi striimattavien keikkojen määrä tulee luultavasti nousemaan myös ensi vuonna.
Digitaalisen viihteen suosio kasvaa e-urheilun myötä?
Puhtaasti tilastoja katsomalla selviää, että viihde ja media-alan kasvu on ollut nopeinta virtuaalisovelluksissa. Globaalissa mittakaavassa kasvua on ollut 4,4 prosenttia vuosien 2018 ja 2022 välisenä aikana. Viihde- ja mediatoimialan tulevaisuus näyttää hyvältä, sillä sille ennustetaan globaalisti yli neljän prosentin kasvua. Suomessa vahvimmat kasvusegmentit ovat mm. internetpohjaiset videopalvelut, mutta myös e-urheilu. Tästä pääsemme yhteen digitaalisen viihteen uusista muodoista, eli elektroniseen urheiluun, joka tunnetaan myös e-urheiluna.
Mikäli e-urheilu on käsitteenä vielä tuntematon, voimme kertoa, että kyseessä on kilpapelaaminen, jota harrastetaan samalla tavalla kuin urheilua. Tämä tarkoittaa muun elämän rakentamista kilpapelaamisen ympärille. Kilpapelaamisessa on monia eri muotoja: osa kilpapelaajista kisaa esimerkiksi räiskintäpeleissä, jotkut taas ajopeleissä. Yhteistä e-urheilulle on se, että sen suosio on ollut isossa kasvussa ja siitä on tullut isoa toimintaa globaalisti. Se on jopa ohittanut monta perinteisenä tunnettua urheilulajia. E-sportin suosion ennustettiin kasvavan peräti yli 500 miljoonan seuraajan globaalisti tänä vuonna: tämä määrä ylittää golfin tai baseballin seuraajien määrän. E-sportin suosion on helppo ennustaa jatkuvan ensi vuonna. Tämä vaikuttaa myös digitaalisen viihteen palveluiden tarjoajaiin ja Suomessakin olemme nähneet esimerkin, miten palveluntarjoaja sponsori e-urheilua. Kasvupotentiaalia on siis varmasti e-urheilun saralla.
Elokuvia ja sarjoja suorapalveluihin
Digitaalisen viihteen merkitys on tullut esille myös siinä, että yhä useammat sarjat julkaistaan suoratoistossa ja niistä tulee hittejä siellä. Tämä tulee luultavasti kasvattamaan suoratoistopalveluiden suosiota myös ensi vuonna. Tämän lisäksi uutuuselokuvat tulevat nopeasti striimattavaksi digitaaliseen muotoon ja tämä tullee omalta osaltaan lisäämään viihteen digitalisaatiota entisestään.